7 november 2012

Intervju med Zakaria

Johanna intervjuade Zakaria för en amerikansk tidning och han sa då bland annat att det för honom inte råder någon tvekan om att han arresterades på grund av sitt engagemang i Frihetsteatern. Han menade att både israelerna, den palestinska myndigheten och fundamentalister inom flyktinglägret har problem med teatern. "Vi tillhör inte någon politisk eller religiös grupp och det är därför de känner sig hotade av oss. Teatern samlar judar, muslimer, kristna och ateister. Vi är inte associerade med något politiskt parti, vi är med alla som står bakom det palestinska folkets rättigheter. Om de ser det som ett problem att vi är oberoende, är det deras problem. Frihet är den enda ideologi som vi tillhör, och detta gör de människor som är emot frihet mycket obekväma."

Zakaria han menade att de nästan fem månader han suttit inspärrad var väldigt lärorika ("som en utbildning"). Han förstod att han är viktig för en massa människor runtom i världen och det är en insikt han bär med sig nu. "De som stöttade mig gav mig en känsla av att folk tror på mig och återigen vill jag verkligen tacka dem för allt de gjorde. Från första stund var de övertygade om min oskuld och även när människor här i flyktinglägret började tvivla, tvekade de inte. Ärligheten och den starka relationen mellan dessa människor och mig blev klar för mig."

Angående den tvekan som många inom den pro-palestinska rörelsen känner inför att kritisera den palestinska myndigheten, sade Zakaria såhär:

"För mig är det stor skillnad mellan att kritisera ockupationen och att kritisera problemen inom PA. När jag talar om mina erfarenheter i fängelse, är det huvudsakliga syftet att lösa de problem som finns, inte att peka finger. Människor som stödjer det palestinska folket kan vara rädda för att orsaka skada genom att öppet kritisera PA men vi måste höja rösten mot orättvisor, även när det är svårt. Detta är det enda sättet vi kan göra saker bättre i framtiden, för nya generationer."

I en lång, lite sorglig artikel om Zakaria i Haaretz, visar han orubblig lojalitet mot den palestinska myndigheten och president Abbas: When Palestinian jail hurts more than Israeli incarceration 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar